advertentie
Pepijn maakt eigen journaal: ‘Willen de Pepijnen zichtbaar maken’
Een journaal in makkelijke taal over Vlaardingen: dat wilde de Vlaardingse Pepijn Stratmann graag maken. Samen met zijn ouders publiceerde hij op maandag 7 april de eerste aflevering. “Als Pepijn met een idee komt, dan gaan we het gewoon proberen”, aldus vader Frank over zijn zoon.
door Julian Jansen
maandag 21 april 2025 07:25
In het Vlaardingse journaal in makkelijke taal gaat Pepijn langs bij verschillende activiteiten in de stad. Zo bezoekt hij in de eerste aflevering de opening van de winkel Hola Sunshine, brengt hij een bezoek aan het Blaasfestival met de Haringkoppen én stapt hij op de fiets met burgemeester Wijbenga. Pepijn heeft een verstandelijke beperking en wordt tijdens het maken van de uitzending ondersteund door zijn ouders, Frank Stratmann en Claudia van Hulst.
Jeugdjournaal
Iedere dag kijkt Pepijn samen met zijn ouders naar het Jeugdjournaal en het journaal in makkelijke taal van de NOS. “Ik wil een journaal in makkelijke taal maken”, zei Pepijn tegen zijn ouders. Frank en Claudia twijfelden geen moment. “Als Pepijn met een eigen idee komt, dan gaan we het gewoon proberen”, aldus Frank.
Voor de eerste aflevering wilden de nieuwe televisiemakers een speciale gast: burgemeester Bert Wijbenga. “Binnen een dag kregen we een reactie: ‘Wat leuk. Zullen we een afspraak maken?’ En zo hebben we dat geregeld”, legt zijn vader uit. Wijbenga stapte samen met Pepijn op een duofiets. “Want wat ben je altijd aan het doen op de fiets?”, vraagt Frank aan zijn zoon. “Kletsen”, antwoordt Pepijn.
Inclusiviteit
“Wij zijn heel erg voor een inclusieve maatschappij. Dat wordt best inclusief benoemd, maar als je naar de werkelijkheid kijkt: zo inclusief zijn we eigenlijk niet”, motiveert Frank. De ouders van Pepijn vinden het belangrijk om mensen als Pepijn zichtbaar te maken in de samenleving.
“Zodat de maatschappij ziet: ze zijn er, en we houden er rekening mee.” Daarnaast is het journaal ook leerzaam voor Pepijn zelf. “Hij komt zelf met ideeën, en dan helpen wij hem daarbij. Ook praten vindt hij moeilijk, maar hij kan het wel. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij beter en makkelijker gaat praten? Dit journaal is tegelijkertijd een oefening”, sluit vader Frank af.
Pepijn en zijn ouders zijn druk bezig met een volgende aflevering van het journaal. Deze zal rond 28 april verschijnen.


