advertentie
  • vervoer
  • Vlaardingen

Klachten over betalen tol op A24 stapelen zich op: 'Het geld is gewoon afgeschreven'

Het regent klachten over MOVE-IZI, het bedrijf dat vanuit de overheid is aangewezen om de tolheffing van de Blankenburgverbinding A24 af te handelen. Tientallen mensen meldden de afgelopen twee dagen dat zij mails over het niet betalen van rekeningen hebben gekregen, terwijl het geld gewoon is afgeschreven, meldt Rijnmond. "We zijn druk bezig de problemen op te lossen", zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Klachten over betalen tol op A24 stapelen zich op: 'Het geld is gewoon afgeschreven'
De camera's waarmee de voertuigen die tol moeten betalen in beeld worden gebracht. | Foto: archief Twee
redactie

door redactie

donderdag 17 april 2025 18:57

Om hoeveel klanten het gaat die problemen hebben is onbekend. "Het onderzoekt loopt nog. Daarom kunnen we geen getal noemen", aldus de woordvoerder. "Mensen hoeven zich geen zorgen te maken. Ze krijgen geen betalingsherinnering of een boete."

Toch zit de schrik er goed in bij menig automobilist die gebruik maakt van de toltunnel tussen Vlaardingen en Rozenburg. Op het internet schrijven mensen dat ze deze week twee of drie e-mails van MOVE-IZI hebben gehad. Daarin staat dat ze niet hebben betaald en dat hun account wordt gestopt. Als ze vervolgens proberen in te loggen, lukt dat niet meer. "Terwijl het geld de hele tijd gewoon is afgeschreven", verzekeren de klanten.

Klantenservice

Contact opnemen met de klantenservice van MOVE-IZI lukt veel klanten niet. Dat is ook onze ervaring. Als je het nummer belt, kom je vervolgens eindeloos in de wacht te staan. Na tien minuten hebben we maar opgehangen.

Han Dijkhuizen van 24Toll.com, naast Flitsmeister één van de andere aanbieders, zegt dat hun callcenter is overspoeld met klanten van MOVE-IZI. "De mensen denken dat wij als bedrijven met elkaar samenwerken. Dat is niet zo. We hebben de mensen erop gewezen dat ze met MOVE-IZI contact moeten opnemen. En als ze toch de zekerheid willen hebben over het betalen van de tol, dan kunnen ze ook een account bij ons nemen. Zo is een transportbedrijf recent overgestapt. Maar het meeste wat we merken is dat de mensen bang zijn voor boetes."

Frustrerend

De woordvoerder van MOVE-IZI zegt dat de problemen te maken hebben met het verwerken van betalingen via een aantal specifieke, kleinschalige creditcardmaatschappijen. "We begrijpen dat dit frustrerend is, zeker omdat dit kan leiden tot onterecht afgesloten accounts. Door eerdergenoemde verwerkingsproblemen verlopen de incasso’s via deze creditcards niet zoals gebruikelijk. Hierdoor wordt automatisch een proces geactiveerd waarbij betreffende MOVE-IZI gebruikers berichten ontvangen dat hun account uiteindelijk tijdelijk wordt afgesloten totdat betaling heeft plaatsgevonden."

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), vanuit de overheid betrokken bij de tolheffing, is deze week over de problemen geïnformeerd door MOVE-IZI. Over het aantal probleemgevallen doet de RDW geen mededelingen. "Dat is concurrentiegevoelig", aldus een woordvoerder.

'Ruimte voor verbetering'

De RDW zegt in nauw contact te staan met de betrokken tolbedrijven. "Die zijn zelf verantwoordelijk voor de afhandeling.'' De woordvoerder zegt dat de RDW tevreden is over de eerste vijf maanden. "Er is altijd ruimte voor verbetering, maar wij zijn tevreden hoe de tolheffing uit de startblokken is gekomen."

Sinds de opening van de A24 hebben tot april ruim drie miljoen passages plaatsgevonden. 79 procent van deze passages wordt op tijd betaald.

Dit is een artikel van onze mediapartner Rijnmond.