advertentie
  • Vlaardingen
  • vervoer

Vlaardingen wil inzetten op deelvervoer, maar aanbieders zijn vertrokken

De gemeente Vlaardingen wil dat Vlaardingers zich duurzamer voortbewegen. Volgens het ‘Deelomgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit’ zouden minder Vlaardingers een eigen auto moeten hebben en er meer andere vervoersopties moeten zijn voor Vlaardingers. Een belangrijk onderdeel is deelvervoer (deelscooters, -fietsen en auto's), al zijn veel van de aanbieders uit de stad vertrokken.

Deelscooters van Check tijdens hun laatste weken in Vlaardingen
Deelscooters van Check tijdens hun laatste weken in Vlaardingen | Foto: Twee
Siebe van der Ende

door Siebe van der Ende

donderdag 04 september 2025 15:30

De gemeente heeft als doel de openbare ruimte aantrekkelijker in te richten, met minder auto’s. Hiervoor hanteren zij het STOMP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer, mobiliteitsdiensten, privé-auto. Het wandelen en het fietsen (het stappen en het trappen) krijgt daarin qua inrichting van de openbare ruimte voorrang op de auto. De gemeente heeft hiermee als doel om minder auto’s op straat te hebben.

Naast het aantrekkelijker maken van de fiets en het openbaar vervoer hoopt de gemeente dat Vlaardingers een verandering doormaken ‘van bezit naar deelmobiliteit’. Dat is opvallend, want Vlaardingen raakte eind 2024 haar laatste aanbieder van deelfietsen en -scooters kwijt. Na GoSharing en Felyx vertrok toen Check uit de stad. Dit vanwege te weinig ritten, een hoog aantal klachten en flinke cijfers rondom vandalisme.

In Schiedam zijn nog twee aanbieders van deelscooters actief: Check en Felyx. Ook zijn er meer deelauto's te vinden in vergelijking met Vlaardingen.

Er is in Vlaardingen nog wel deelvervoer volgens het Dashboard Deelmobiliteit van de CROW, het kenniscentrum voor verkeer. In het dashboard is te zien dat Vlaardingen nog zes deelauto’s heeft, drie van MyWheels en drie van Greenwheels. Daarnaast zijn er nog elf deelfietsen te vinden van Lime. Eén hiervan is te vinden in het centrum van de stad. De rest staat voornamelijk in de Westwijk en in Ambacht.

kaart.jpg

De verdeling van deelvervoer in Vlaardingen en Schiedam | Beeld: CROW

‘Eerste en laatste kilometer’

Met het beleid probeert de gemeente mensen eerder te verleiden om voor het deelvervoer te kiezen. In het stuk wordt geen oplossing gegeven voor de andere vertrekredenen van Check. De gemeente lijkt geen oplossing te hebben voor de vele klachten en de vele vernielingen van deelscooters in de stad. Vlaardingen wil deelvervoer stimuleren omdat het ‘de eerste en laatste kilometer van een reis’ kan overbruggen.

Al wordt dit natuurlijk lastig wanneer er geen aanbieders van deelvervoer zijn in de stad. De gemeente wil deelmobiliteit stimuleren, maar schrijft in het document niet over hoe het de aanbieder van het deelvervoer terug naar de stad wil krijgen. Wel schrijft de gemeente over een pilot die in 2027 start binnen de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) voor deelfietsen in de regio. Bij een goede uitkomst wil Vlaardingen zich hierbij aansluiten.

Naast het stimuleren van deelvervoer wil de gemeente het vervoer in de stad duurzamer maken door het uitbreiden van de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s, het stimuleren van thuiswerken en het aanmoedigen van het gebruik van de (elektrische) fiets.