advertentie
Ombudsman: 'Betalen tol A24 wordt niet door iedereen begrepen'
De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen pleit voor een gratis betalingsherinnering bij gebruik van de A24. De manier van tol betalen voor de nieuwe snelweg tussen Vlaardingen en Rozenburg zorgt volgens Van Zutphen voor veel klachten. Uit die klachten blijkt dat het digitale systeem ingewikkeld is. De Ombudsman uit zijn zorgen in een brief aan minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat.
door Dennis Koorevaar
dinsdag 23 juni 2026 10:08
De ombudsman schijft dat de informatievoorziening op en rondom de tolweg zo snel mogelijk begrijpelijk wordt voor iedereen en dat het betaalsysteem transparant wordt ingericht. “Verder moeten mensen, die niet op tijd betalen, per post op de plicht tot tolbetaling worden geattendeerd.” Deze brief hoort volgens Van Zutphen kosteloos te zijn.
Veel weggebruikers zeggen tegen de ombudsman niet te weten hoe zij de tol moeten betalen, omdat zij het digitale systeem niet begrijpen. Uit onderzoek, in opdracht van de overheid, blijkt dat 25 procent van de mensen niet de vaardigheid heeft om van digitale overheidsdienstverlening gebruik te maken.
Straf
Ook de betalingsherinnering, waar negen euro administratiekosten voor worden gerekend, zorgt voor veel klachten. “Sommigen ontvangen zelfs twee herinneringen op één dag, ieder met negen euro aan administratiekosten, omdat zij heen en terug over het traject zijn gereden. Burgers zijn boos en teleurgesteld, omdat dit als een straf voelt voor het niet digitaal vaardig zijn.”
In mei diende er in de rechtbank van Rotterdam nog een rechtszaak over de Blankenburgverbinding. Bestuurders zeiden daar het niet eens te zijn met hun boete voor het niet betalen van de tol omdat zij volgens hen geen herinneringen hadden ontvangen. Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was dat niet het geval. “Dat de herinneringen zijn verstuurd, is een gegeven.”


