advertentie
Gemeente in strijd met de wet en geeft geen openheid over Liesveldviaduct
De gemeente Vlaardingen handelt niet volgens de wet bij een behandeling van een Woo-verzoek (Wet Open Overheid) van Twee. De wettelijke termijn van vier weken is ruimschoots overschreden. Dertien weken geleden heeft Twee documentatie aangevraagd over het Liesveldviaduct.
door Markus Burger
dinsdag 23 juni 2026 13:28
De Wet Open Overheid (Woo) is opgesteld als uitwerking van de grondwet, die stelt dat de overheid transparant moet handelen. Enerzijds moeten overheden, waaronder gemeenten zoveel mogelijk publiceren wat zij doen, anderzijds hebben burgers het recht aanvullende informatie zoals documenten en interne communicatie op te vragen.
De gemeente Vlaardingen doet te lang over het beslissen bij het Woo-verzoek dat Twee in maart 2026 heeft ingediend. Met het indienen van het Woo-verzoek wil Twee inzicht krijgen in de interne communicatie van de gemeente rondom het omvormen van het Liesveldviaduct tot een stadspark. Op 24 maart wordt het Woo-verzoek door Twee ingediend. Vanaf dat moment heeft de gemeente wettelijk vier weken de tijd om een beslissing te nemen, maar kan ook communiceren twee weken langer nodig te hebben. Beide acties zijn tot heden niet uitgevoerd.
Radiostilte
Twee probeert sinds het verzoek is gestuurd contact te krijgen met ambtenaren die de afhandeling op zich nemen. Op 9 juni, na maandenlange pogingen om contact te leggen, heeft Twee de gemeente in gebreke gesteld. Op 16 juni, na twaalf weken radiostilte, neemt de projectmanager van de afdeling Binnenstad, waar het Liesveldviaduct onder valt, contact op met de redactie van Twee. In het gesprek geeft hij aan niet te weten van de vele terugbelverzoeken die voor hem zijn achtergelaten.
In het telefoongesprek geeft de projectmanager aan dat het afhandelen van het Woo-verzoek niet zijn prioriteit is geweest. Er zouden dingen niet goed zijn gegaan in de interne communicatie en hij zou pas laat in het proces verantwoordelijk zijn gemaakt. Ook stelt hij dat er onduidelijkheid was. In maart stelde Twee persvragen over het Liesveldviaduct. De projectmanager dacht dat hiermee het verzoek onnodig was. Twee heeft kort daarna contact met de woordvoering van de gemeente waarin Twee heeft aangegeven dat dit losse vragen zijn. De projectmanager geeft in het gesprek desgevraagd aan niet zijn redenen per mail te willen herhalen.

Foto: Twee
‘Ik kan niet weten wat ik niet weet’
In de communicatie wordt duidelijk dat er wordt gewerkt aan het verzoek, maar dat er weinig is gevonden in de periode 2022 en 2023. De projectmanager stelt: “Ik kan niet weten wat ik niet weet.” Twee heeft voor een volledig beeld van de vroege planvorming van het Liesveldviaduct communicatie nodig tussen de ambtenaren, de wethouders en de projectontwikkelaars. Hier is specifiek naar gevraagd in het verzoek. De verantwoordelijke projectmanager geeft aan dat dit lastig is, omdat hij niet weet wat er zou bestaan of hoe hij dat moet vinden: “Veel mensen die toen werkten zijn nu weg, daar hebben we geen werkrelatie meer mee. Dus ik kan niet zomaar aan hun whatsappgesprekken komen. Die worden niet door de gemeente opgeslagen.”
‘Gemeente overtreedt de wet’
De gemeente is in gebreke gesteld door Twee. De gemeente heeft een verplichting tot transparantie. Advocaat Cornelis van der Sluis is gespecialiseerd in Woo-verzoeken: “De gemeente Vlaardingen is bezig met het overtreden van de wet door niet tijdig te communiceren.”
De gemeente Vlaardingen laat in een reactie weten dat de ingebrekestelling ‘terecht’ is. “De termijn van afhandeling duurt te lang. Door miscommunicatie is het verzoek te lang blijven liggen. Op dit moment doen we er alles aan om het verzoek af te handelen”, zo laat de gemeente Vlaardingen schriftelijk weten.

Het Liesveldviaduct gezien vanuit de parkeergarage | Foto: Twee
De gemeente Vlaardingen heeft ook de ambitie om beter met dit soort verzoeken om te gaan. “Onlangs heeft de gemeente Vlaardingen een Woo-coördinator in dienst genomen om het proces rondom Woo-verzoeken te verbeteren en dit in de toekomst te voorkomen.”
Park of geen park
De toekomst van het Liesveldviaduct speelt een grote rol in de Vlaardingse politiek. In mei was het onderwerp een belangrijke factor bij het klappen van de coalitieonderhandelingen.
Het viaduct zou volgens plannen volledig op de schop gaan, zodat er een park kan komen met ongeveer achthonderd woningen. Die omvorming tot park zou voor projectontwikkelaars noodzakelijk zijn om investeringen te doen in de Vlaardingse binnenstad.
In het nieuwe hoofdlijnenakkoord spreekt de coalitie de wens uit om de weg open te houden voor openbaar vervoer en hulpdiensten, maar toch een deel als park te gebruiken én 800 woningen te realiseren.

Foto: Twee


