advertentie
  • Schiedam
  • politiek

Burgemeester: boa's in Schiedam mogen vanaf 6 juli weer handhaven

"De boa's worden op 6 juli beëdigd", dat zegt Schiedams burgemeester Harald Bergmann aan het begin van het spoeddebat over de boa-blunder. Bergmann moet zich op dinsdagavond 23 juni verantwoorden voor de administratieve fout. Door de fout mogen de boa's geen mensen meer aanhouden. In eerste instantie zouden de boa's pas eind juli weer al hun taken mogen uitvoeren. Dit kan toch eerder.

Burgemeester Harald Bergmann hoort vragen van de raad aan
Burgemeester Harald Bergmann hoort vragen van de raad aan | Foto: Twee
Jeroen Langeveld

door Jeroen Langeveld

dinsdag 23 juni 2026 21:19

De burgemeester nam als eerste het woord, terwijl normaal juist de gemeenteraad eerst het woord krijgt. "Ik wil stilstaan bij de mensen die dit raakt, de boa’s. De mensen die elke dag werken voor de leefbaarheid van Schiedam. Afgelopen week hebben zij veel vragen gekregen, van inwoners en media. Ook zijn ze weggezet op sociale media", begint Bergmann zijn betoog. De burgemeester legt uit dat de boa's in zijn ogen nog steeds veel van de werkzaamheden kunnen uitvoeren. "Wij als bestuur moeten verantwoordelijkheid nemen, zodat medewerkers het werk moeten kunnen blijven doen."

218 brieven

Ook vertelt Bergmann dat hij alle mensen die een bekeuring hebben gekregen van een boa die ongeldig is door de fout heeft benaderd. "Ik heb alle 218 inwoners persoonlijk een brief gestuurd. Ik heb uitgelegd hoe de verdere afhandeling loopt. We blijven volgen of inwoners alsnog in de problemen komen. Niemand mag nadeel ondervinden aan fout die binnen onze organisatie is ontstaan."

Daarna was de raad aan zet om hun visie te geven op de fout bij de gemeente en vragen te stellen aan de burgemeester. Lees hier meer over.