advertentie
Raadsleden over boa-blunder: ‘Burgemeester heeft wel goed zijn excuses aangeboden’
Burgemeester Harald Bergmann van Schiedam heeft op een goede manier uitleg gegeven bij de boa-blunder. Dat is de conclusie van de politieke partijen in Schiedam na de raadsvergadering van dinsdagavond 23 juni over het debacle met de boa’s. Door een administratieve blunder mogen de boa’s niet handhaven sinds begin juni.
door Tjerk van der Ende
woensdag 24 juni 2026 11:47
De boa’s in Schiedam mogen door de blunder tijdelijk niet handhaven, dragen geen handboeien en moeten het boa-logo afplakken. Dinsdagavond maakte burgemeester Bergmann bekend dat de boa’s op 6 juli hun bevoegdheden terug hebben. Bergmann ging diep door het stof. En juist dat zorgde ervoor dat de politieke storm ging liggen.
“We vonden het belangrijk om van de burgemeester te horen hoe het zover heeft kunnen komen”, zegt raadslid Mark Verspeek (Lijst Mark Verspeek). Hij nam het initiatief voor het debat en had een duidelijke inzet. Hij ziet dat de burgemeester goed met het vragenvuur omging. “Ik denk dat de burgemeester wel goed zijn excuses heeft aangeboden voor hoe dit allemaal verlopen is.”
‘We leren ervan’
Ook bij Furkan Kondu, raadslid namens coalitiepartij DENK, is er vertrouwen in Bergmann. “We hebben nu een fout gemaakt. En van fouten kun je leren. En welke middelen gaat de burgemeester en het ambtelijk apparaat gebruiken om zo’n grote fout in de toekomst te voorkomen? En ik denk dat ik daar een heel duidelijk antwoord op heb gekregen vandaag.”
Politiek breed is er consensus over wat het belangrijkste punt was van de raadsvergadering: hoe wordt een vergelijkbare administratieve fout in de toekomst voorkomen? Verspeek: “De burgemeester heeft beterschap beloofd voor de toekomst.” Kondu: “Uiteindelijk is het zo dat een bestuurder niet alle werkzaamheden zelf doet. Er zijn ambtenaren die dat doen. We zien dat er een fout is gemaakt en daar leren we van.”


