advertentie
Overstap van CDA naar VVD ‘geen kiezersbedrog’, maar ‘moedige keuze’
De overstap van raadslid Marije van de Merwe van het CDA naar de VVD houdt de gemoederen flink bezig. Op Facebook noemen Vlaardingers de overstap ‘kiezersbedrog’, ‘Muppet Show’ en ‘dikke middelvinger naar kiezers’. Van de Merwe zelf wil Twee niet te woord staan. Haar nieuwe partij VVD vindt het geen kiezersbedrog en is blij met haar komst.
door Siebe van der Ende
donderdag 25 juni 2026 14:36
Onder het eerder gepubliceerde artikel van Twee over Van de Merwe worden tientallen negatieve reacties geplaatst. Van de Merwe zou ‘geen ruggengraat’ hebben en ‘burgers oplichten’. “Er zijn dus mensen die net zo makkelijk van partij als van auto wisselen. Geen idealen, maar persoonlijk gewin lijkt de drijfveer te zijn.” Eén iemand heeft op haar gestemd en vindt het ‘zonde van haar stem’. De enige positieve reactie onder het artikel is van ONS.Vlaardingen-raadsleden, coalitiegenoten van de VVD.
Een verzoek voor een interview wordt door Van de Merwe afgewezen. De VVD reageert wel op een vragenlijst van Twee. Volgens de VVD voelde Van de Merwe ‘enkele weken’ meer affiniteit met de VVD dan met het CDA. Ondanks dat ze drie maanden geleden op de kieslijst van het CDA stond vindt de VVD het niet gek. “Politieke inzichten kunnen zich ontwikkelen en uiteindelijk heeft zij een bewuste keuze gemaakt voor de VVD.”
Voorkeursstemmen
Volgens de VVD is hier geen sprake van kiezersbedrog. “Nee. Marije is met voorkeursstemmen gekozen en heeft daarmee een eigen mandaat van de kiezer gekregen. Uiteindelijk moet ieder raadslid kunnen handelen naar zijn of haar politieke overtuiging. Zo is het ook in de wet geregeld.” Op de vraag of CDA-stemmers op een VVD’er hebben gestemd reageert de partij: “Ze hebben gekozen voor Marije.” Van de Merwe kwam met voorkeursstemmen in de gemeenteraad. Een groot deel hiervan zal waarschijnlijk zijn verkregen omdat zij de eerste vrouw op de lijst was.
Volgens de VVD toont de overstap van Van de Merwe niet aan dat zij politiek nog niet helemaal gevormd is. “Zij laat juist zien dat zij de moed heeft om een keuze te maken die past bij haar politieke overtuigingen.” Hoe de VVD zou reageren als een VVD’er overstapt naar het CDA? “Dat is een hypothetische situatie en zal niet snel gebeuren bij deze Vlaardingse VVD.”

Marije van de Merwe | Foto: Twee
Geronseld?
Binnen politiek Vlaardingen gaan er geluiden dat Van de Merwe is ‘geronseld’ door de VVD. De partij zat namelijk middenin coalitieonderhandelingen en de partijen kwamen 2 zetels tekort. Doordat raadsleden van andere partijen zich aansloten was er plots 1 zetel nodig en kon de coalitie met 50PLUS gevormd worden. Een week voor Van de Merwe stapte Jorn van der Bie over naar ONS.Vlaardingen.
Volgens de geruchten zouden de ronselpogingen vooral hebben plaatsgevonden tijdens het ‘weekendje weg’ van de hele gemeenteraad in Oostvoorne op 29 en 30 mei. Ondanks de opvallende timing van de politieke transfers, worden ronselpogingen stellig ontkend. VVD: “Daar is geen sprake van geweest. Wel zijn er gesprekken gevoerd om het CDA aan de formatietafel te krijgen en de onderlinge sfeer te verbeteren. Iedereen blikt terug op een goed weekend.” Ook ONS.Vlaardingen ontkent Van der Bie ‘geronseld’ te hebben.
In de verklaring van de VVD over de overstap van Van de Merwe staat dat zij ook de overstap heeft gemaakt omdat zij ‘constructief wil deelnemen aan het stadsbestuur’. Volgens de VVD moet dit niet gelezen worden als een overstap vanwege de formatie die toen bezig was. “Die zin moet worden gelezen zoals hij is bedoeld: Marije wil graag verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan het besturen van de gemeente.”


